شماره۱۰۲۳۵۳ 1397/03/05
مصوبه شورای عالی اداری در خصوص بهرهبرداری مطلوب، از ساختمانها و اراضی در اختیار دستگاههای اجرایی، تخصیص مناسب فضای اداری و کاهش هزینههای ناشی از تأمین، بهرهبرداری و نگهداری ساختمانهای دولتی
تمامی دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری
شورای عالی اداری در یکصد و هشتاد و یکمین جلسه مورخ 1397/02/15 بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، در اجرای ماده ۳۹ و بند (۱۴) ماده (۱۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، به منظور بهرهبرداری مطلوب از ساختمانها و اراضی در اختیار دستگاههای اجرایی، تخصیص مناسب فضای اداری و کاهش هزینههای ناشی از تأمین، بهرهبرداری و نگهداری ساختمانهای دولتی تصویب نمود:
ماده۱ـ وزارتخانهها و مؤسسات دولتی در سطح ملی و استانی موظفند در صورت نیاز به تغییر بهرهبردار ساختمانها و اراضی دارای ساختمان اداری، تقاضای تغییر بهرهبردار را با رعایت ماده (۶۹) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آییننامه اجرایی و شیوهنامه مربوطه، به کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول، مستقر در معاونت حقوقی رئیس جمهور ارایه نمایند. این کمیسیون مکلف است نظر کارشناسی سازمان اداری و استخدامی کشور، از جهت انطباق فضاهای در اختیار دستگاه متقاضی با ضوابط و استانداردهای لازم (موضوع ماده ۳۹ قانون مدیریت خدمات کشوری) را اخذ نموده، در تصمیمات متخذه، مد نظر قرار دهد و نظر سازمان را همراه با مدارک مربوط به مرجع تصویب کننده ارایه نماید.
تبصره۱: در خصوص ساختمانها، تأسیسات و اراضی دارای ساختمان اداری واقع در استانها، سازمان اداری و استخدامی کشور پس از دریافت نظر سازمان مدیریت و برنامهریزی استان ذیربط، نسبت به اعلام نظر نهایی به کمیسیون مستندسازی اموال غیرمنقول اقدام مینماید.
تبصره۲: در اجرای ماده (۸۹) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، واگذاری و استفاده از ساختمانهای مازاد بر نیاز وزارتخانهها و مؤسسات دولتی در مرکز، با تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران و در استانها، با تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی استان و تصویب شورای برنامهریزی و توسعه استان صورت میپذیرد.
تبصره۳: تعیین استانداردهای ساختمان های دارای کاربری آموزشی و درمانی، با وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مربوط می باشد.
ماده۲ـ به منظور ایجاد داشبورد مدیریتی و فراهم کردن دسترسی به اطلاعات مورد نیاز سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است اصلاحات لازم را در سامانه «جامع اطلاعات اموال غیر منقول دستگاههای اجرایی» (سادا)، به عمل آورد.
ماده۳ـ کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، در صورت نیاز به احداث، خرید و یا اجاره ساختمانهای اداری، قبل از اتخاذ تصمیم در مرجع ذیصلاح مکلفند نظر کارشناسی سازمان اداری و استخدامی کشور را از جهت انطباق فضاهای در اختیار با استانداردهای موضوع ماده ۳۹ قانون مدیریت خدمات کشوری، اخذ نموده و همراه با سایر مدارک لازم، به مرجع تصویب کننده ارائه نمایند.
ماده۴ـ در اجرای ماده (۳۹) قانون مدیریت خدمات کشوری، ضوابط و استانداردهای بکارگیری فضاها، تجهیزات و ملزومات اداری توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و ابلاغ خواهد شد. تا ابلاغ ضوابط جدید، «استاندارد تأمین و بکارگیری ساختمانهای دولتی»، موضوع پیوست مصوبه شماره 206/7539 مورخ 1390/04/01 شورای عالی اداری، ملاک عمل میباشد.
ماده۵ ـ این مصوبه با رعایت مفاد ماده (۴)، جایگزین تصویب نامههای شماره 206/7539 مورخ 1390/04/01 و شماره 206/91/1880 مورخ 1391/01/28 و شماره ۲۷۶۷۹ مورخ 1395/01/30 شورای عالی اداری میشود.
حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی اداری
پیوست مصوبه شورای عالی اداری
«استاندارد تأمین و بکارگیری ساختمانهای دولتی»
۱ـ مفاهیم و تعاریف:
۱ـ۱ـ فضاهای اصلی اداری: منظور فضاهایی هستند که کار اصلی اداری مستقیماً در آنها انجام میشود. از قبیل اتاقهای مدیریت، کارشناسی (یک یا چندنفره)، فضای انجام امور دفتری، بایگانیهای جاری (در ارتباط مستقیم با کار اداری)، و...
۱ـ۲ـ فضاهای وابسته: منظور فضاهایی هستند که برای تسهیل و خدماترسانی انجام کار پیشبینیشده و در کنار فضاهای اصلی شکل میگیرند. از قبیل سالن اجتماعات، کتابخانه، کلاسهای آموزشی، اتاق جلسات.
۱ـ۳ـ فضاهای پشتیبانی: منظور فضاهایی هستند که برای تأمین رفاه کارکنان و برای پشـتیبانی فعالیـتها و خدمـات اداری در ساخـتمان پیـشبینی شـده است. از قبیل اتاق سرور، نمازخانه، چاپ و تـکثیر، آبدارخانه، تأسیسات و انبار ملزومات، سرویسهای بهداشتی.
۱ـ۴ـ فضای موردنیاز برای ارباب رجوع: منظور فضاهایی هستند که برای تکریم ارباب رجوع جهت دریافت خدمات موردنظر مشخص میگردد.
۱ـ ۵ ـ فضاهای گردش: منظور فضاهایی هستند که برای ارتباط دادن بین فضاهای اصلی، وابسته و پشتیبانی پیشبینی میشوند. از قبیل راهروها، راهپلهها.
۱ـ۶ ـ فضاهای اختصاصی: منظور فضاهایی هستند که بر حسب وظایف و مأموریتهای دستگاه اجرایی، اختصاصاً ایجاد میگردد. از قبیل آزمایشگاه در سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، خزانه در بانکها، موزههای سازمان میراث فرهنگی.
۱ـ۷ـ زیربنای خالص: عبارتست از مجموع فضاهای اصلی اداری، وابسته، رفاهی و پشتیبانی و ارباب رجوع.
۱ـ ۸ ـ تجهیزات اداری: مجموعه وسایل و ملزوماتی است که کارکنان دستگاههای اجرایی متناسب با پست سازمانی، نیازهای شغلی و فضای اداری موجود، برای انجام وظایف و مأموریتهایشان در راستای تحقق اهداف سازمانی نیاز دارند.
۲ـ نسبت قابل قبول سطح زیربنای هر یک از فضاهای اصلی اداری، وابسته، پشتیبانی و ارباب رجوع به مجموع آنها (زیربنای خالص) این استاندارد به شرح ذیل میباشد:
۲ـ۱ـ رعایت نسبتهای فوق در بهرهبرداری، خرید و اجاره ساختمانهای دولتی الزامی است.
۲ـ۲ـ فضاهای اختصاصی موردنیاز دستگاه اجرایی، براساس مأموریت و وظایف قانونی، و با رعایت مفاد ماده (۷) مصوبه... مورخ.... شورای عالی اداری تعیین میشود.
۲ـ فضای اصلی اداری موردنیاز مدیران سیاسی و مشاغل همتراز (وزراء معاونین وزراء استانداران و مشاغل همتراز) براساس جدول شماره (۱)، فضای اصلی اداری موردنیاز مدیـران حرفهای، کارشناسان و کارمندان در سطح ستادی و استانی براساس جدول شماره (۲) و فضای اصلی موردنیاز مدیران حرفهای، کارشناسان و کارمندان در سطح شهرستان براساس جدول شماره (۳) تعیین میشود.
محمود احمدینژاد
رییسجمهور و رییس شورای عالی اداری
جدول شماره (۱): فضای اصلی اداری مورد نیاز مدیران سیاسی و مشاغل همتراز
جدول شماره (۲): فضای اصلی اداری مورد نیاز مدیران حرفه ای، کارشناسان و کارمندان در سطح ستادی و استانی
جدول شماره (۳): فضای اصلی اداری مورد نیاز مدیران حرفه ای، کارشناسان و کارمندان در سطح شهرستان